Blog: ‘Realiseer jouw droom samen met IKC Programma-Manager Anita Bregman’
Wil je een stap verder gaan dan de huidige onderwijs vorm en is jouw droom of visie de start van een IKC? Maar heb je daarbij een partner nodig met IKC kennis die op een gelijkwaardige manier met je meedenkt? En samen met jou kijkt naar wat de wijk, de school en met name de kinderen nodig hebben? Onze IKC Programma-Manager Anita Bregman drinkt graag een kop koffie met je om aan te horen en voelen waar de wensen en behoeften van de school liggen. Anita kan alles vertellen over het IKC stappenplan dat door Combiwel voor Kinderen is ontwikkeld, in deze blog neemt zij je alvast mee.
Waarom kunnen scholen die nog in de oriëntatie fase zijn contact opnemen met jou?
Alles start met een kop koffie en een goed gesprek. Dat er een basis is van een goede klik en wederzijds vertrouwen vind ik belangrijk. Tijdens dat eerste gesprek vind ik het belangrijk dat we elkaar weten te vinden, hierbij speelt gelijkwaardigheid een grote rol. Hebben we als organisatie dezelfde waarde? Maar ook elkaars drijfveren worden besproken. Wat wil de school, wat zijn de wensen en behoeften, wat is het beste voor de wijk en het belangrijkste: wat hebben de kinderen nodig. Het aansluiten bij de ‘droom’ en samen het hogere doel bereiken start bij een goed gevoel hebben over de samenwerking. Het vormen van een IKC is trouwens geen doel op zich. De organisatievorm is een middel om alle kinderen maximale kansen en ondersteuning te bieden.
Hoe pak jij het aan wanneer een school met een gedachte speelt om een IKC te vormen?
Vanuit mijn kennis en ervaring maak ik samen met de school een plan om van school naar integraal kindcentrum te komen. Dit doen we door het stappenplan te combineren met een op maat gemaakt plan die aansluit bij elk onderwijsconcept, dus passend bij de school. Op dit moment werken wij o.a. samen met Dalton en Montessori scholen en scholen die ontwikkelingsgericht werken. Wij denken mee met de school en bekijken samen wat er in die wijk nodig is. Daarbij staat de ontwikkeling van kinderen altijd centraal. Wat ik zo mooi vind aan het werken vanuit twee organisaties is dat je het beste van twee werelden samenbrengt. En ja, dat betekent soms ook dat je over je eigen schaduw heen moet stappen.
Wat heeft Combiwel voor Kinderen te bieden aan een school?
We begeleiden de school het gehele proces naar IKC. We doen het samen. Combiwel voor Kinderen streeft ernaar elk kind gelijke kansen te bieden in de vervolgfase naar het primair onderwijs. Naast het stappenplan om een IKC te vormen bieden wij, altijd in overleg met school, vanuit ons kennis- en zorgcentrum mensen die kinderen tijdens onderwijs tijd kunnen ondersteunen. Zo wordt er een pedagogisch medewerker ingezet die onder schooltijd in de klas aanwezig is om zo alvast inkijk te krijgen in de ontwikkeling van het kind. De informatieoverdracht tussen de BSO en leerkracht verloopt hierdoor soepel. De natuurlijke doorgaande lijn is bij de vorming van een IKC heel belangrijk, hier hebben we een instrument voor ontwikkeld in de vorm van een kompas met 8 doorgaande lijnen. Want hoe mooi is het als nog veel meer kinderen zich kunnen ontwikkelen binnen een veilige omgeving, waar gewerkt wordt vanuit eenzelfde visie en met hetzelfde team van vertrouwde gezichten?
Volg Combiwel voor Kinderen
Combiwel voor Kinderen
1090 HH Amsterdam
t. 020 577 11 33
e. welkom@combiwelvoorkinderen.nl
w. www.combiwelvoorkinderen.nl
Bezoekadres hoofdkantoor:
Vlaardingenlaan 15
1062 HM Amsterdam-Slotervaart