Een warme overdracht voor het kind
Het Amsterdamse basisonderwijs kent zijn eigen dynamiek, uitdagingen en mores. Maar met een gedeelde visie, gezamenlijke aanpak en doorgaande lijn gaan wij samen met scholen voor het maximaal ontwikkelen van onze Amsterdammertjes. De doorgaande lijn zorgt voor een warme overdracht van het kind van opvang naar onderwijs en vice versa. Als één team waarborgen wij de doorgaande lijn.
Pedagogisch klimaat & rijke schooldag
Ondersteuning in de klas
In samenspraak met het team van school kunnen we naast onze taalspecialisten, combinatiefunctionarissen inzetten die zowel op de opvang als in de klas ondersteunen. Zij trekken samen op met de leerkracht van de desbetreffende groep en versterken de basisvaardigheden van het (jonge) kind. Er wordt zitting genomen in verschillende werkgroepen en VVE-methoden worden afgestemd. En voor de peuters zelf is de overgang van peutergroep naar groep 1 is zo ook een stuk minder spannend!
Kennis- en Zorgcentrum
PM-er Karin (Blijhaven): ‘De kinderen mogen op hun eigen manier en tempo van alles ontdekken. We werken op de voorschool met dezelfde thema’s als de kleuters. Hierdoor is de overgang van peuterklas naar groep 1 heel soepel. En omdat ik zelf ook een dag in de week in de kleutergroep aanwezig ben, voelt het voor de nieuwe kleuters meteen vertrouwd.’
Q&A
Wat is een doorgaande lijn binnen een IKC?
Doorgaande lijnen binnen een IKC verwijzen naar de samenhang en afstemming tussen opvang en onderwijs voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Er zijn verschillende doorgaande lijnen mogelijk. Bij de inhoudelijke doorgaande lijn kun je denken aan het afstemmen van werkwijzen en inhoudelijke thema’s. Andere doorgaande lijnen zijn bijvoorbeeld de pedagogische en didactische lijn, doorgaande lijn zorg, ontvangstbeleid, ouderbetrokkenheid etc. Ook kan er gedacht worden aan bijvoorbeeld de methode Vreedaam die uitgevoerd wordt door zowel kinderopvang en onderwijs of combinatiefunctie waarbij de pedagogisch medewerker doormiddel van vve subsidie ondersteunend is in de kleutergroepen en de samenwerking tussen beide betrokken als vanzelf ontstaat. Onderwijsprogramma’s/visies kunnen gezamenlijk gedeeld worden zoals Dalton, Montessori, vrije school, etc.
Waarom is een doorgaande lijn belangrijk?
Hoe profiteren kinderen van een doorgaande lijn?
Wat zijn de voordelen voor ouders bij een doorgaande lijn?
Hoe wordt een doorgaande lijn gerealiseerd?
Zijn er gemeenschappelijke doelen en methoden tussen onderwijs en opvang?
Hoe wordt de gezamenlijke visie bij de doorgaande lijn gecreëerd?
Wat zegt de aanwezigheid van sterke doorgaande lijnen over de kwaliteit?
Hoe worden doorgaande lijnen gewaarborgd?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Vul dan je gegevens in, dan houden we je regelmatig op de hoogte van informatie en inspiratie!
Volg Combiwel voor Kinderen
Contact opnemen
t. 020 577 11 33
e. welkom@combiwelvoorkinderen.nl
w. www.combiwelvoorkinderen.nl
Bezoeken
Combiwel voor Kinderen
Vlaardingenlaan 15
1062 HM Amsterdam-Slotervaart